De overgrote meerderheid van aanvragen om nummerplaten in te schrijven, gebeurt via WebDIV en verloopt probleemloos.
De vertraging gaat over papieren aanvragen, meer bepaald voor tweedehandswagens geïmporteerd uit het buitenland, old-timers en tweedehands moto’s.
Tot 4 weken wachttijd
Sinds het begin van de zomer loopt het aantal klachten bij de federale Ombudsman op. Heel wat burgers probeerden het call center van de DIV te bereiken om een duidelijk antwoord te krijgen op de vraag: “wanneer krijg ik mijn nummerplaat?”.
De federale Ombudsman vraagt de DIV om transparant te informeren over de werkelijke wachttijd: zo kan je je daarop instellen als je een nieuwe nummerplaat nodig hebt. De wachttijd liep soms al op tot vier weken.
Wat moet je doen?
Als je al meer dan een maand wacht op je nummerplaat en je hebt al geprobeerd om het call center van de DIV te bereiken,
- contacteer dan de klachtendienst van de FOD Mobiliteit en Vervoer
- als je niet tevreden bent, wend je dan tot de federale Ombudsman, via het klachtenformulier.
De DIV schat in dat ze de situatie kan rechtzetten tegen eind augustus.